Akcja: BEZPIECZNY STOK
BEZPIECZNY STOK - edukacja dzieci i młodzieży szkolnej z zagadnień bezpieczeństwa na stokach narciarskich. Analogicznie do kodeksu drogowego chcemy upowszechnić KODEKS NARCIARSKI, który jest zespołem zachowań dla każdego użytkownika tras narciarskich. Ponadto, zamierzamy ugruntować wiedzę o przygotowaniu się do sezonu zimowego, sposobu zachowań na wyciągach narciarskich i kolejach, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa narciarzy oraz snowboardzistów. Edukacja dotycząca zagadnień bezpieczeństwa na stoku narciarskim, będzie przeprowadzona w dwóch etapach:
I etap - teoria, przedstawiona w przystępny dla dzieci i młodzieży sposób - komiks online, wzmocniony o logo akcji wraz z plakatem oraz papierową wersję komiksu.
II etap - praktyczne akcje, przeprowadzone na stokach narciarskich ośrodków stowarzyszonych w PSNiT.
W początkowej fazie, główny akcent akcji zostanie położony na propagowanie bezpiecznej jazdy dzieci i młodzieży, a w szczególności jazdę w kasku. Hasło tych działań brzmi:
"najważniejsza komenda na stoku: KASKI WŁÓŻ"
Naszą ideą jest stworzenie swoistego rodzaju mody na jazdę w kasku i to nie tylko wśród tych, którzy nie ukończyli 16 roku życia, ale wśród wszystkich korzystających ze stoku. Mamy nadzieję, że efektem projektu będzie utrwalenie dobrych nawyków u narciarzy oraz snowboardzistów, co przyczyni się do większego bezpieczeństwa oraz zmniejszenia ilości wypadków na stokach. Kampania nie jest zadaniem jednorazowym, będzie kontynuowana i powiększana o nowe aspekty z każdym kolejnym sezonem zimowym.
Reguły FIS
1. Wzgląd na innych narciarzy i snowboardzistów
Każdy narciarz i snowboardzista powinien zachowywać się w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa ani szkody dla innej osoby.
2. Panowanie nad prędkością i stylem jazdy
Każdy narciarz i snowboardzista musi zjeżdżać z prędkością i stylem dopasowanymi do widoczności, własnych umiejętności, terenu, warunków śniegowych i pogodowych oraz do natężenia ruchu.
3. Wybór toru jazdy
Narciarz i snowboardzista znajdujący się powyżej na stoku musi wybrać taki tor jazdy, aby nie zagrażać narciarzom i snowboardzistom znajdującym się przed nim.
4. Wyprzedzanie
Wyprzedzać wolno z góry, z dołu, z prawej lub z lewej strony, jednakże w bezpiecznym odstępie od innych narciarzy lub snowboardzistów.
5. Wjazd na trasę, ruszanie z miejsca i jazda do góry
Każdy narciarz i snowboardzista, który wjeżdża na trasę, zamierza ruszyć z miejsca, wykonać skręt pod górę lub jechać pod górę musi upewnić się, patrząc w górę i w dół czy może to zrobić bez zagrożenia dla innych.
6. Zatrzymanie się
Tylko w razie absolutnej konieczności wolno zatrzymywać się w wąskich lub niewidocznych z góry odcinkach trasy. Po ewentualnym upadku narciarz i snowboardzista winien usunąć się z toru jazdy, tak szybko, jak to tylko jest możliwe.
7. Podchodzenie i schodzenie
Narciarz i snowboardzista, który wchodzi pieszo do góry lub schodzi pieszo w dół musi poruszać się poboczem trasy.
8. Stosowanie się do oznaczeń
Każdy narciarz i snowboardzista musi stosować się do znaków i sygnalizacji ustawionych na trasach.
9. Niesienie pomocy
W razie wypadku każdy narciarz i snowboardzista zobowiązany jest do niesienia pomocy poszkodowanemu.
10. Obowiązek podania danych osobowych
W razie wypadku każdy narciarz i snowboardzista (zarówno świadek jak i uczestnik, odpowiedzialny lub nie) ma obowiązek podania swoich danych osobowych
* Teks na podstawie znowelizowanych w 2002 roku Międzynarodowych Reguł FIS.
Informacje dotyczące Bezpiecznego stoku umieściliśmy dzięki współpracy z Stowarzyszeniem Polskie Stacje Narciarskie i Turystyczne.