Bezpieczny Stok

 

 

 Akcja: BEZPIECZNY STOK

 

 

 

BEZPIECZNY STOK - edukacja dzieci i młodzieży szkolnej z zagadnień bezpieczeństwa na stokach narciarskich. Analogicznie do kodeksu  drogowego  chcemy upowszechnić  KODEKS  NARCIARSKI,  który jest zespołem zachowań dla każdego użytkownika tras narciarskich. Ponadto,  zamierzamy  ugruntować  wiedzę o przygotowaniu się do sezonu zimowego,  sposobu zachowań  na  wyciągach  narciarskich i kolejach, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa narciarzy oraz snowboardzistów. Edukacja dotycząca zagadnień bezpieczeństwa na stoku narciarskim,  będzie przeprowadzona w dwóch etapach:

    I etap   - teoria, przedstawiona w przystępny dla dzieci  i młodzieży sposób - komiks online, wzmocniony o logo akcji wraz z plakatem oraz papierową wersję komiksu.

    II etap - praktyczne akcje, przeprowadzone na stokach narciarskich ośrodków stowarzyszonych w PSNiT.

W początkowej fazie, główny akcent akcji zostanie położony na propagowanie bezpiecznej jazdy dzieci i młodzieży, a w szczególności jazdę w kasku. Hasło tych działań brzmi:

"najważniejsza komenda na stoku: KASKI WŁÓŻ"

Naszą ideą jest stworzenie swoistego rodzaju mody na jazdę w kasku i to nie tylko wśród tych,  którzy nie ukończyli 16 roku życia,  ale wśród wszystkich korzystających ze stoku. Mamy nadzieję, że efektem projektu będzie utrwalenie dobrych nawyków u narciarzy oraz snowboardzistów,  co przyczyni się do większego bezpieczeństwa oraz  zmniejszenia ilości  wypadków na stokach. Kampania nie jest zadaniem jednorazowym, będzie kontynuowana i powiększana o nowe aspekty z każdym kolejnym sezonem zimowym.

Reguły FIS

1. Wzgląd na innych narciarzy i snowboardzistów

Każdy narciarz i snowboardzista powinien zachowywać się w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa ani szkody dla innej osoby.

2. Panowanie nad prędkością i stylem jazdy

Każdy narciarz i snowboardzista musi zjeżdżać z prędkością i stylem dopasowanymi do widoczności, własnych umiejętności, terenu, warunków śniegowych i pogodowych oraz do natężenia ruchu.

3. Wybór toru jazdy

Narciarz i snowboardzista znajdujący się powyżej na stoku musi wybrać taki tor jazdy, aby nie zagrażać narciarzom i snowboardzistom znajdującym się przed nim.

4. Wyprzedzanie

Wyprzedzać wolno z góry, z dołu, z prawej lub z lewej strony, jednakże w bezpiecznym odstępie od innych narciarzy lub snowboardzistów.

5. Wjazd na trasę, ruszanie z miejsca i jazda do góry

Każdy narciarz i snowboardzista, który wjeżdża na trasę, zamierza ruszyć z miejsca, wykonać skręt pod górę lub jechać pod górę musi upewnić się, patrząc w górę i w dół czy może to zrobić bez zagrożenia dla innych.

6. Zatrzymanie się

Tylko w razie absolutnej konieczności wolno zatrzymywać się w wąskich lub niewidocznych z góry odcinkach trasy. Po ewentualnym upadku narciarz i snowboardzista winien usunąć się z toru jazdy, tak szybko, jak to tylko jest możliwe.

7. Podchodzenie i schodzenie

Narciarz i snowboardzista, który wchodzi pieszo do góry lub schodzi pieszo w dół musi poruszać się poboczem trasy.

8. Stosowanie się do oznaczeń

Każdy narciarz i snowboardzista musi stosować się do znaków i sygnalizacji ustawionych na trasach.

9. Niesienie pomocy

W razie wypadku każdy narciarz i snowboardzista zobowiązany jest do niesienia pomocy poszkodowanemu.

10. Obowiązek podania danych osobowych

W razie wypadku każdy narciarz i snowboardzista (zarówno świadek jak i uczestnik, odpowiedzialny lub nie) ma obowiązek podania swoich danych osobowych

* Teks na podstawie znowelizowanych w 2002 roku Międzynarodowych Reguł FIS.

Informacje dotyczące Bezpiecznego stoku umieściliśmy dzięki współpracy z Stowarzyszeniem Polskie Stacje Narciarskie i Turystyczne.